החזרי מס לשכירים


החזרי מס לשכירים כל המידע

כל שכיר בישראל נדרש לתשלום מס, שיכול להיות סכום משמעותי המנוכה מהמשכורת שלו מדי חודש. מה שרבים לא מודעים אליו הוא שתשלום יתר של מס הוא הרבה יותר נפוץ ממה שאתם חושבים. סיבה מרכזית היא שבעוד ניכוי המס נעשה באופן חודשי, מס ההכנסה מחושב בפועל באופן סופי על פי ההכנסה השנתית: לכן ייתכנו פערים, לכאן או לכאן.

ההערכות הן שעשרות אחוזים מבין השכירים בישראל זכאים להחזר מס, בסכום ממוצע של כ-8,000 ש"ח אם רק יידעו מה לעשות וכיצד להתנהל בדרך לקבלת ההחזר המיוחל.

מהם המצבים המקנים החזרי מס?

החזרי מס לשכירים 2021 עשויים להינתן, כאמור, במצב בו שיעור המס ששולם עבור ההכנסות בשנה מסוימת היה גבוה ממה שהיה אמור להיגבות על פי חוק. פעמים רבות הדבר נובע ממילוי שגוי של טופס 101, שלא מתייחס למצב העדכני של העובד או לנקודות הזיכוי הקיימות לו. לעיתים האדם השכיר אינו מעדכן בזמן את המעסיק (למשל על הולדת ילד), ולפעמים המעסיק אינו מדווח כראוי לרשויות המס.

תרחישים נוספים בהם ייתכן בהחלט מצב של ניכוי מס בשיעור גבוה יותר מהדרוש הם:

  • עובד שלא הגיש בקשות לקבלת הקלות בתשלום המס, דוגמת בקשה לפטור או לנקודות זיכוי בגין נכת, מצב משפחתי וכן הלאה
  • שכיר המועסק בכמה מקומת עבודה, אולם לא ביצע תיאום מס כנדרש – כך שנגבה ממנו מס בהתאם למדרגה הגבוהה ביותר
  • עובדים שפוטרו או הוצאו לחל"ת במהלך השנה, מה שהפך למרבה הצער לנפוץ מאוד בעקבות משבר הקורונה המתמשך

איך מגישים בקשה להחזר מס?

חלק מה"עיוותים" של תשלום המס מתוקנים עם מילוי טופס 101 עדכני, אבל ממש לא כולם. ברוב המקרים נדרשת הגשת בקשה לקבלת החזר מס, באמצעות מילוי טופס 135, צירוף טופס 106 מהמעביד וכן מסמכים רלוונטיים (בהתאם לבקשת רשות המיסים ולסיבה הספציפית לקבלת ההחזר). אם מבצעים את התהליך על פי הספר, סבירות גבוהה שההחזר יינתן במלואו לחשבון הבנק של השכיר, בכפוף לצירוף מסמכים המעידים על שיוך החשבון אליו: צילום צ'ק מבוטל או מסמך אחר מהבנק.

למרות שיש לא מעט שכירים החוששים ממסע בירוקרטי ארוך, בפועל השד אינו נורא כל כך. פרק הזמן המקסימלי בו רשות המיסים מחויבת לבצע את ההחזר הוא עד 90 יום, בעוד שבפועל מדובר לרוב בפרקי זמן קצרים יותר. את החזר המס מקבלים בתוספת של הפרשי ריבית והצמדה, העומדים נכון לנקודת הזמן הנוכחית על 4%, נתון המסביר גם כן מדוע חבל לוותר על הזכאות לקבלת ההחזר במידת האפשר.

חשוב להדגיש שניתן להגיש בקשה לקבלת החזר מס רטרואקטיבית, כלומר, עד שש שנים אחורנית ביחס לשנה הקלנדרית לגביה מעוניינים בהחזר. אם מעוניינים להגיש בקשה לקבלת החזר עבור יותר משנה אחת, יש לבצע את התהליך בנפרד עבור כל אחת מהשנים.

האם מומלץ לבצע את התהליך לבד?

ההמלצה המועילה, ברוב המקרים, היא להגיש בקשה לקבלת החזר מס באמצעות בעל מקצוע הבקיא בתקנות המס הרלוונטיות ובאופן שבו רצוי להתנהל כדי לקבל את מלוא ההחזר. רואה חשבון המנוסה בתחום של החזרי מס הוא הכתובת בחלק הארי של המקרים, והוא יוכל לבחון את מצב התשלומים הכללי של השכיר על מנת לראות האם ניתנים לו החזרי מס נוספים בנסיבות שונות: החזר מס עבור קצבת נכות או ילד נכה, תרומות וכן הלאה.

 השורה התחתונה היא שהסיוע של בעל המקצוע מגדיל משמעותית את הסיכויים לקבלת מלוא ההחזר בהקדם האפשרי. הוא גם מונע הרבה מאוד בירוקרטיה, מאמצים וכאבי ראש לכל אורך הדרך.

התגובות סגורות

ייעוץ חינם